Vitamin B9 Folsyra

Vitamin B9 kallas folsyra, folat eller folinsyra. Folsyra är en vattenlöslig vitamin, som bland annat är viktigt för bildandet av proteiner och normal celldelning. Brist på vitamin B9 kan leda till blodbrist (anemi) och kan dölja brist på vitamin B12. Det är särskilt viktigt att gravida och de som planerar att bli gravida får i sig tillräckligt med folsyra.  


Vilken funktion har folsyra i kroppen?

Folsyra är viktigt for bildandet av proteiner och arvsmassa. Folsyra är också viktigt för att fostret ska utvecklas normalt vid en graviditet. Brist på folsyra under graviditet kan orsaka fosterskador som ryggmärgsbråck och underutveckling av hjärnan. 

Var hittar jag vitaminen i kosten?

Bra källor till folsyra är gröna grönsaker (till exempel spenat och broccoli), lever, citrusfrukter och spannmål.

Vad händer i kroppen vid brist?

  • Brist på vitamin B9 kan leda till nedsatt celldelning, förändringar i proteinproduktion och blodbrist (anemi).
  • Andra symptom på brist på vitamin B9 kan vara infekterad tunga, såriga slemhinnor och mag- och tarmstörningar.
  • Hos gravida ger folsyrebrist ökad risk för att få barn med fosterskador i form av neuralrörsdefekter. 
  • Alkoholister, äldre och personer med celiaki (glutenallergi) är exempel på grupper som kan vara mer i riskzonen för folsyrebrist.

Vad händer i kroppen vid högt intag?

Det föreligger liten risk för överdosering av vitamin B9 men högt intag av folsyra kan dölja risken för brist på vitamin B12.  

Råd och tips om tillskott

Folsyra (vitamin B9) finns i de flesta multivitamin-mineraltillskott, i B-komplexpreparat och som rent folsyretillskott.

Alla som planerar att bli gravida eller är gravida rekommenderas tillskott av vitamin B9 (500 mikrogram per dag) från det att planeringen av graviditet startar och de tre första månaderna av graviditeten. 

Förnya bank ID-session?
Din BankID session håller på att löpa ut. För att fortsätta vara inloggad behöver du förnya din session genom att bekräfta nedan
Kvar till utloggning